Reclame Code Commissie: Klacht Bite Back tegen Dolfinarium gegrond

Bericht van 21-04-2022

Een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) door dierenrechtenorganisatie Bite Back is gegrond verklaard. De RCC oordeelt dat de stelligheid in de tekst dat de dieren ‘absoluut’ voldoende ruimte hebben en gelukkig zijn kan leiden bij de consument tot de indruk dat de tekst feiten betreft. Bite Back is blij met de erkenning dat haar initiële klacht gegrond is verklaard. Het Dolfinarium paste al eerder de site aan na de ingediende klacht. 

Alex Romijn, woordvoerder en voorzitter van Stichting Bite Back: “Dat het Dolfinarium de site al had aangepast voordat de klacht volledig bij de RCC was afgehandeld, gaf ons inziens al aan dat onze klacht gegrond was. Tijdens de zitting bij de RCC beweerde het Dolfinarium dat het al op de planning stond om de teksten aan te passen en dat teksten vaker aangepast werden. De tekst die nu aangepast is stond er echter al enkele jaren.“

Tijdens de zitting behandelde de RCC ook de aanpassing van de teksten. Alex Romijn: “We vinden de aanpassing van het Dolfinarium nog onvoldoende. De RCC is het op dit vlak met ons oneens, omdat ze vindt dat nu duidelijker is dat de teksten de visie van het Dolfinarium weergeven. We overwegen dan ook om in beroep te gaan, omdat de titel van de pagina nog steeds ‘feiten en fabels’ is en de suggestie blijft wekken dat alles op die pagina feitelijk is.“

Dierenrechtenorganisatie Bite Back voert al jaren campagne tegen het Dolfinarium met de campagne Dolfinariumvrij Nederland. Bite Back staat onder meer elke maand voor de ingang om bezoekers te informeren. Meer informatie: www.dolfinariumvrij.nl