Verpakking Kalverliefde in strijd met EU-wetgeving, aldus Reclame Code Commissie

Bericht van 05-03-2023

Naar aanleiding van een klacht van Bite Back heeft de Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld dat de verpakking van Kalverliefde onduidelijke voedselinformatie bevat die in strijd is met EU-wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. Bite Back is blij dat de RCC heeft bevestigd dat er meer transparantie nodig is en dat de suggestie dat kalveren hun hele kalverperiode bij de moederkoe kunnen blijven niet mag worden gewekt op de verpakking.

Kalverliefde

Op de melkverpakking van het merk Kalverliefde staat dat hun kalfjes langer bij de moederkoe mogen blijven. De RCC geeft in haar conclusies aan: ‘’.. bij de consument [kan] gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de kalveren gedurende de hele groeiperiode of de hele kalverperiode bij de koe blijven”. Alex Romijn, voorzitter van Stichting Bite Back: “Het belangrijkste punt van onze klacht was de suggestie op de verpakking dat het kalf na geboorte de hele natuurlijke kalfperiode bij zijn moeder mag blijven. In de praktijk is dit maar 3 maanden, veel korter dan in de natuur. Consumenten worden dus op het verkeerde been gezet. Dat dit nu verduidelijkt moet worden, juichen we toe.” 

Subjectief of misleidend

Stichting Bite Back maakte ook bezwaar tegen de teksten van Kalverliefde over ‘blije en gelukkige kalfjes’. Er is namelijk geen bewijs dat de kalveren echt gelukkig zijn in deze omstandigheden. De RCC oordeelde dat uitspraken zoals ‘Bij Kalverliefde houden we net zoveel van onze kalfjes als de mamakoe zelf’ en ‘blije en gelukkige kalfjes’ subjectief zijn en dat de consument voldoende zou snappen dat dit de mening van de adverteerder is. Alex Romijn: “We hopen net als de RCC dat de consument dit ‘sprookje’ doorziet, maar we zijn bang dat veel consumenten er in trappen. “  

Plantaardige zuivel beste voor dierenwelzijn

Volgens Bite Back bestaat er geen diervriendelijke manier om dieren te houden voor de productie van melk. Koeien en kalfjes lijden onder het handelen van de industrie. En het is ethisch niet correct dieren tot vee te maken voor menselijke behoeften. Alex Romijn: “Mensen worden zich steeds bewuster van het dierenleed achter de zuivelindustrie. Daardoor ontstaan nieuwe producten en merken zoals Kalverliefde. Consumenten denken dat ze goed bezig zijn door die producten te kopen. Helaas verandert er daardoor voor de dieren (te) weinig.”  Wil je zeker weten dat het dierenwelzijn gewaarborgd is? Dan is de enige optie te kiezen voor plantaardige zuivel en de hele dierlijke zuivelindustrie links te laten liggen.