SCAPA en ESCADA in Den Haag krijgen hoog bezoek van Vicky de Vos

Bericht van 24-11-2007

Den Haag – Op zaterdag jongstleden voerde Vicky de Vos, de mascotte van onze antibontcampagne, actie in één van de meest chique winkelstraten van Den Haag, aan het Noordeinde. Net zoals 2 weken daarvoor in het Limburgse Maastricht vatte Vicky de Vos post bij de ingang van SCAPA, met verbrijzelde poot en ondersteund door twee krukken. Voor de ingang lag een grote wildklem met daarbij de tekst: ‘Bont, trap er niet in!’
Vicky kreeg hierbij de hulp van enkele activisten die grote fotospandoeken en fotoborden van (gevilde) pelsdieren ophielden. Na SCAPA was de winkelketen ESCADA aan de beurt. Ook hier puilt de collectie uit van bontaccessoires. SCAPA en ESCADA kunnen een wereld van verschil betekenen voor miljoenen pelsdieren door de verkoop van bont te stoppen en door een bontvrij beleid in te voeren. Begin dit jaar gingen de internationale modewinkels McGregor en Gaastra bontvrij na Bite Back acties.

Vicky de Vos, die al zwaar gewond was aan de poot doordat hij in een wildklem trapte, kreeg trouwens haast een hartaanval bij het zien van de tientallen echte bontkragen die ongegeneerd voorbij flaneerden in de drukke winkelstraat. En niet alleen dames op leeftijd die deze bontaccessoires droegen: heel wat jongeren vinden het blijkbaar hip om dode beesten rond hun hals te dragen, zelfs peuters werden gespot met echte bontkragen! Dit sterkt ons gevoel dat het hard nodig is om nog meer actie te voeren tegen echt bont, dat spijtig genoeg helemaal terug is van (bijna) weg geweest.

Deze actie kaderde in de Bontvrije Bedrijvencampagne van Bite Back. In de tientallen Europese winkels van SCAPA en ESCADA wordt kleding met echt bont verkocht. Zulke winkelketens zijn mede verantwoordelijk voor de toenemende populariteit van bont, en werken actief mee aan de wrede bontindustrie die jaarlijks 50 miljoen pelsdieren voor de mode doden.
Door bont te verwerken in kledingaccessoires, zoals bijvoorbeeld kragen (van onder andere wasbeerhondbont, vossenbont etc.) van jassen, heeft de bontindustrie een ingang gevonden in winkelketens zoals SCAPA en ESCADA - waar de verkoop van bontproducten slechts een klein percentage van de totale omzet bedraagt – maar waar  consumenten niet verwachten echt bont aan te treffen. Bont in kledingaccessoires is tegenwoordig heel betaalbaar. Zo probeert de bontindustrie, geholpen door bovengenoemde kledingbedrijven, consumenten te verleiden tot het kopen van bont en zo een verhoogde vraag te creëren.