Organisaties lanceren vegan reclamecampagne

Bericht van 02-12-2017

Zeist, dinsdag 28 november 2017 - Dierenrechtenorganisatie Bite Back heeft in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) en Stichting Plenty Food Nederland een crowdfunding gehouden voor een vegan reclamecampagne rondom het gebruik van dierlijke producten. In korte tijd is er ruim 13.000 euro opgehaald. De campagne start deze week en zal lopen tot en met 17 december, waarbij de posters te vinden zullen zijn door heel Nederland.

In de campagne worden middels zes posters diverse thema’s belicht: speciesisme, dierenleed, milieu en wereldvoedselverdeling. Woordvoerder Alex Romijn: “Steeds vaker wordt in de media en politiek belicht dat we moeten werken aan een plantaardige transitie, omdat dit beter is voor dieren, natuur en milieu. Toch blijven er steeds meer dieren bijkomen in de Nederlandse vee-industrie. Een veganistische leefwijze kan dierenleed verminderen, de impact op de aarde verkleinen, zorgen voor een gezondere leefomgeving en minder voedselverspilling. “

Een van de posters belicht wereldvoedselverdeling. Jos Wietses van Stichting Plenty Food: “We wijzen op de 56 miljard dieren in de industrie die gevoed worden, tegenover de 800 miljoen mensen die momenteel ondervoed zijn. Planten kunnen de wereld voeden. Daarom vragen wij aandacht voor het inefficiënte verbruik van voedsel voor de vee-industrie, als een van de grootste oorzaken van voedseltekorten.“ Plantaardig eten en vegan leven is beter voor dieren, mensen, natuur en milieu. Bovendien kan een uitgebalanceerd, plantaardig dieet gezondheidsvoordelen bieden.

Andere posters gaan in op speciesisme, dierenleed en het milieu: Woordvoerder Debby van Velzen (NVV): “Waarom eten we het ene dier en aaien we het andere dier? De veehouderij houdt dieren voor onder meer hun vlees, melk en huid. Ze krijgen er zelfs subsidie voor, terwijl mensen prima zonder dierlijke producten kunnen leven. Dieren gebruiken en doden is geen noodzaak meer anno 2017 en zorgt voor onrecht naar dieren toe én schade aan onze planeet. Dat de veehouderij zoveel impact heeft op het klimaat weten veel mensen nog steeds niet. De situatie wordt in vele opzichten onhoudbaar als we niet snel iets veranderen. Gelukkig kan iedereen kan elke dag weer opnieuw kiezen voor plantaardige producten. Lastig? Schrijf je dan alvast in voor onze VeganChallenge van 1 januari.”.

De organisaties zijn blij met het binnenhalen van meer dan 13.000 euro. Woordvoerder Alex Romijn (Bite Back): “We konden nu verspreid door Nederland de uitingen ophangen van 27 november tot en met 17 december. De posters zullen onder andere hangen op stations Amsterdam CS, Utrecht Centraal, Groningen, Maastricht en Den Bosch. Verder in de regio’s Amsterdam, Utrecht en Eindhoven zullen ze in bussen te zien zijn. Ook hangen er posters langs de A5 bij Amsterdam, A28 nabij Zwolle en A27 bij Breda. ”

Klik hier voor meer informatie over onze Vegan Reclamecampagne.