‘Ontmoet het Dier achter je Vlees’ campagne in Amsterdam, Nederland

De start van Bite Back Nederland vond plaats op een drukke en toeristische plek, onder een stralend zonnetje, midden in hartje centrum van Amsterdam, op de Dam. Nederlandse en Belgische Bite Back vrijwilligers spraken persoonlijk met tientallen voorbijgangers, waaronder vele toeristen en landgenoten. Een veganiste uit de USA, Wanda van www.veganpeace.org , kwam ons spontaan helpen en sprak met Amerikanen en andere Engelstaligen.

De beelden van onze ‘Ontmoet het Dier achter je Vlees’ campagne trokken heel veel mensen, die zowel bij de stand als bij de vrijwilligers terecht konden voor uitleg, folders en meer informatie. Een vruchtbare dag voor de miljoenen dieren die mishandeld en gedood worden in de vlees-, melk- en eieren industrie. Resultaat: veel gesloten ogen die open gingen, en heel wat mensen die een begin willen maken met een vegetarische of veganistische levenswijze! Honderden folders werden er gericht verdeeld. Als mensen geïnformeerd worden, dan blijken er in de praktijk heel veel mensen van goede wil te zijn.

Onze big die in zijn kleine hokje opgesloten zat, zwaaide met een bordje met ‘Go Veg’ erop en snifte aan een zakdoek. Ook schudde hij handjes met kinderen en andere dierenvrienden, waaronder de jongen op de foto die net als zijn moeder vegetariër was vanaf geboorte. Eieren aten zij ook niet, en na meer uitleg over de zuivelindustrie willen ze nu volledig  overschakelen op diervriendelijke, zuivelvrije producten.

De Bite Back activisten vertellen over meer opmerkelijke en positieve reacties die zij te horen kregen:

  • "Ik zat al te denken om vegetariër te worden. Als ik die foto's zie, dan
    denk ik dat ik het nu toch eindelijk eens echt ga doen!"
  • Een vrouw die les gaf op een basisschool in België liet weten al vegetariër te zijn en de situatie van dieren ook mee te geven aan haar leerlingen. Na een verhaal van een Bite Back activist over de misstanden tegen dieren in de zuivel- en eierenindustrie ontving ze hierover desgevraagd nog wat meer informatie.
  • Twee jongens die aanvankelijk geen folder wilden aannemen, vroegen er uiteindelijk toch eentje om thuis te kunnen lezen. Dit gebeurde na aandachtig geluisterd te hebben naar het verhaal van een Bite Back activist over hoe dieren behandeld worden in de dierindustrie.
  • Een man die duidelijk geraakt werd door het dierenleed op de fotoborden gaf aan dat het hem  tot nadenken stemde en wilde graag weten wat hij zelf kon doen. Van Bite Back ontving hij de folder met praktische vegetarische tips en meer informatie over de dierindustrie.
  • Een groep Portugese toeristen waarvan velen al vegetariër waren, keken geschokt naar de foto van een geslachte koe. Na de uitleg van een BiteBack activist dat het hier ging om een zwangere melkkoe wilden zij direct weten welke alternatieven er zijn voor zuivelproducten.
  • “Ik hoop dat jij vandaag nog heel veel mensen gaat aanspreken”, zei een man tegen een Bite Back activiste. “Ik dacht even snel naar de bank te gaan en dan zie ik deze beelden. Dit doet zeker iets met mij en ik moet hier ook wat mee gaan doen. Ik ben een fervente liefhebber van vlees maar ik wil hier niet aan meewerken. Alhoewel een directe switch naar een volledige vegetarische levenswijze nu nog te snel voor me is wil ik een begin maken door 3 keer per week vegetarisch te eten.”
  • Twee gepensioneerde Amsterdammers bekijken de beelden met afgrijzen. De vrouw merkt op dat vlees eten hun al langere tijd niet meer smaakt en dat ze nog meer vegetarisch willen gaan eten. De nieuwe ‘10 veggie tips’ folder van Bite Back komt hen goed van pas.
  • “Laten we inderdaad nu maar volledig vegetariër worden”, zegt een man tegen zijn vrouw terwijl ze aandachtig de borden bekijken. “We aten al veel vegetarisch maar als je dit ziet, in een woord: vreselijk. Bedankt voor uw informatie.”
  • Twee jonge vrouwen die eerste onze big vriendelijk over de bol aaien, hebben veel interesse in de beelden en de uitleg.  Ze zijn niet op de hoogte van wat er allemaal met dieren gebeurt, vinden het verschrikkelijk en willen aan de slag met de gegeven informatie.
  • Een arts vertelt ons geen vlees en zuivelproducten te eten omdat ze ervan overtuigd is dat dit ongezond is en dat ze de toename van borstkanker linkt aan de grote zuivelinname.
  • “Mijn man is arts en hij adviseert zijn patiënten plantaardig te eten. En met succes: de patiënten zijn er opmerkelijk op vooruit gegaan.”
  • Twee Amerikaanse vrouwen vertellen honderduit over wat er met dieren gebeurt in de vleesindustrie. “Mijn vriendin is vegetariër en ik heb research gedaan en wil ook veggie worden, zeker als ik dit allemaal zie.”
  • “Nou vooruit, geef inderdaad maar een folder, want u houdt ons een goede spiegel voor. En daar ben ik u dankbaar voor.”
  • “Ik ben een tijd vegetariër geweest maar ik vond dat echt te moeilijk en te duur. En al die vegetariërsorganisaties, die geven veel te ingewikkelde recepten.” Na uitleg en folders over waar hij dan wel goedkope en lekkere veggie producten kan kopen, reageert de man al heel anders: “Oh, dat is makkelijker dan ik dacht. Kijk, hier  heb ik tenminste wat aan!”
  • Een lammerenhouder uit Nieuw-Zeeland vertelt dat hij zonder moeite en zonder mededogen iedere maand 32.000 lammetjes laat slachten. “Ik snij hen desnoods zelf de strot over. Ik ben tegen de intensieve industrie maar mijn dieren lopen buiten.” Als de Bite Back activiste vraagt of hij echt geen mededogen kent, schudt hij een aantal keren ontkennend zijn hoofd.
  • Blijkbaar draait in Duitsland de subsidietoelage van varkenshouders goed, want een Duitse varkensboer komt glimlachend vertellen dat de verbeteringen in de stallen allemaal betaald worden van de subsidies die hij mag ontvangen van de staat. “Schweinen zijn er om te eten en jullie betalen met jullie belastingscenten mijn stallen.”
  • Een vrouw schrikt enorm van de foto van het geslachte paard en barst in tranen uit. “Ik huil omdat ik zelf paarden heb. Ik hou van hen. Gelukkig eet ik zelf geen vlees, want ik weet hoe meedogenloos de paardenhandel is. Hoe kunnen mensen nog vlees blijven eten als ze dit zien? Ik vind het nodig dat mensen jullie deze beelden aan mensen tonen.”

Meer informatie over deze campagne vind je hier.