Kerstactie in Amsterdam

Amsterdam - Aan de Amsterdamse grachten, op de brug bij de Herengracht en de Leidsestraat, in het drukke centrum, stonden we met onze ‘Ontmoet het Dier achter je Vlees’ campagne om mensen warm te maken voor Fijne Feestdagen zonder Dierenleed. Eén van onze activisten was verkleed als een groot, pluizig konijn, een echt eye-catcher, dat een groot bord ophield met het verzoek het hart te openen voor het schrijnende leed dat aan de consumptie van dierlijke producten kleeft.

Onze panelen waren niet bestand tegen de ijzige, harde wind en bleven maar omwaaien, waardoor we ze, anders dan gewoonlijk, op de grond moesten leggen, zodat het publiek ze zo kon bekijken. Er kwamen gedurende deze bijzonder koude winterdag heel wat mensen (en helaas heel veel bontkragen!) voorbij gewandeld. Sommige voorbijgangers reageerden op de fotopanelen met de ons wel bekende kreten ‘Mmm, lekker hoor, vlees!’ of bleven onverschillig voor zich uit kijken, maar anderen namen zeker even de tijd om de panelen te bekijken en kregen folders en uitleg van de Bite Back vrijwilligers.

Hieronder enkele reacties van voorbijgangers:

  • Een jongeman stond gedurende lange tijd geschokt naar de foto’s te kijken en geraakte in gesprek met één van de vrijwilligers. Hij vond onze campagne goed, dat we het ook op een goede manier brachten, en zei ook dat het hem bewuster maakte. Hij stond positief tegenover (meer) vegetarisch eten.
  • Verschillende geschokte reacties van verbouwereerde mensen die niet konden geloven dat mensen zo met dieren omgingen. Met hen gingen we in gesprek en we gaven hen diverse veggie folders.
  • Een Braziliaans gezin vertelde over arme Braziliaanse boeren die met onteigening van  land te maken kregen. Zij werden van hun land verdreven door multinationals die soja verbouwen om aan de Westerse veestapel te voeren.
  • Viseters reageerden wat verbaasd over het feit dat wij ook vissen bij de dierenfoto’s hebben zitten.  Hen vertelden we over de overbevissing, de pijnbeleving bij vissen en gaven alternatieven voor vis en viscapsules.
  • Een groep Italianen en Spanjaarden luisterden naar de uitleg bij de fotopanelen, en zouden vegetarisch gaan eten vandaag.
  • Een slager was van mening dat de bio-industrie inderdaad dierenmishandeling was, maar dat zijn klanten niet méér wilden betalen voor vlees.
  • Een vrouw had op de Hyves een rouwprentje gezien van het aantal dieren die per jaar sterven voor de vleesconsumptie, en dat had haar tot nadenken gestemd. Nu ze daarbovenop onze campagne tegenkwam, spraken we over de voordelen van het vegetarisme/veganisme en haar mogelijke voornemens vegetariër te worden.
  • Een filosoof sprak zijn waardering uit over onze campagne en bleef lang praten.
  • Een Iraakse journalist vertelde dat hij vegetariër was vanwege het dierenleed, maar dat het in een land als Irak niet evident was om voor die reden vegetariër te zijn.
  • Een aantal mensen vertelden ons - onafhankelijk van elkaar – dat ze vegetariër waren geworden door de film van de PvdD ‘Meat the Truth’. Ze vonden het goed dat ook wij lieten zien wat er met dieren gebeurt in de voedingsindustrie.
  • Verschillende jonge vrouwen waren diep onder de indruk van de foto’s en kregen diervriendelijke tips, tekst en uitleg en folders. Vooral de foto’s van de geslachte paarden en koeien/kalfjes maken een diepe indruk.
  • Ons reuzengroot konijn kreeg complimentjes over z’n outfit, en van vegetariërs kregen we regelmatig een hart onder de riem gestoken.