‘Dolfinarium vertelt onjuiste informatie op de website’. Bite Back dient klacht in bij RCC

[vc_row][vc_column width="1/6"][/vc_column][vc_column width="2/3"][vc_column_text]Dierenrechtenorganisatie Bite Back dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC) vanwege onjuiste informatie op de website van het Dolfinarium. Op de website valt voor potentiële bezoekers te lezen dat het Dolfinarium genoeg ruimte aan de dieren biedt. Het ministerie van LNV oordeelde eerder dat de verblijven niet meer toereikend zijn en in 2029 verbeterd moeten zijn.

Woordvoerder Alex Romijn: “Het Dolfinarium is eerder dit jaar al op de vingers getikt vanwege de gebrekkige huisvesting van dieren, maar gaat wel door met doen alsof alles OK is voor de dieren. De huidige verblijven voldoen niet aan de eisen die het ministerie van LNV stelt. Overigens geven experts aan dat geen enkel verblijf in dolfinaria groot genoeg is. De website maakt zodoende reclame voor het Dolfinarium zonder potentiële klanten juist te informeren.“

Het blijft echter niet beperkt tot alleen de leefruimte. Op zijn website stelt het park dat de dolfijnen gelukkig zijn. Alex Romijn: “Dit valt natuurlijk lastig met zekerheid te zeggen. Experts zijn in ieder geval van mening dat een dolfinarium niet genoeg kan bieden om aan het welzijnseisen van de dieren te voldoen. Het Dolfinarium spreekt zichzelf overigens ook op zijn site tegen. Zo valt ook te lezen ‘Wat een dier ervaart in zee of in het Dolfinarium weten we niet.’. Kortom, hoe weet het Dolfinarium dan wél dat de dieren absoluut gelukkig zijn?”

Bite Back vraagt de RCC dan ook om de klacht gegrond te verklaren en het Dolfinarium erop te wijzen dat het onjuist informeren over de situatie van de dieren misleiding van de consument is.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width="1/6"][/vc_column][/vc_row]