‘Bontsnobs’ flaneren in chique Haagse winkelstraten

Bericht van 22-09-2007

Den Haag – Niemand minder dan de in Haagse kringen bekende diva ‘Robijntje St.-Claire’ heeft haar welwillende medewerking verleend aan de Bite Back Bontvrije Bedrijvencampagne in Den Haag. Robijntje St.-Claire werd bij haar kleurrijke act als bontsnob bijgestaan door een Amsterdamse bontsnob die een uitstekende act neerzette door zichzelf constant – zoals het een echte bontsnob betaamd – pronkzuchtig in de spiegel te bekijken. Dit alles gebeurde in een prachtig decor, schuin tegenover het werkpaleis van Koningin Beatrix, in de meest chique winkelstraten van Den Haag – de Paleisstraat en het Noordeinde -, tegen de verkoop van bont. Toeristenbussen maakten speciaal een extra lange stop om folders aan te nemen en om onze bontsnobs een hart onder de riem te steken! Ouders met kinderen gaven geduldig uitleg aan hun kroost over wat er met dieren in de bontindustrie gebeurt. Voorbijgangers slaakten kreten van afschuw en herkenning bij het zien van de beruchte beelden van levend gevilde pelsdieren. Een voorbijganger liet weten twee dagen van de kaart te zijn geweest na het zien van deze videobeelden.

De bontsnobs paradeerden voor de etalages van een aantal bekende internationale modezaken zoals Scapa, Escada en Mody Mary die bont verkopen.  Bontsnobs voelen zich als een magneet aangetrokken tot deze winkels.  De bontsnobs werden bijgestaan door andere activisten die grote confronterende fotospandoeken met daarop gevilde pelsdieren en fotoborden ophielden. Ook werden er door 4-5 activisten honderden folders verdeeld onder het sympathiserende Haagse  publiek. Bovengenoemde winkelketens kunnen een wereld van verschil betekenen voor miljoenen pelsdieren door de verkoop van bont te stoppen en door een bontvrij beleid in te voeren.

Deze actie kadert in de Bontvrije Bedrijvencampagne van Bite Back. In de tientallen Europese winkels van bovenstaande bedrijven wordt kleding met echt bont verkocht. De winkelketens zijn mede verantwoordelijk voor de toenemende populariteit van bont, en werken actief mee aan de wrede bontindustrie die jaarlijks 50 miljoen pelsdieren voor de mode doden. 
Door bont te verwerken in kledingaccessoires, zoals bijvoorbeeld kragen van jassen, heeft de bontindustrie een ingang gevonden in winkelketens zoals Scapa - waar de verkoop van bontproducten slechts een klein percentage van de totale omzet bedraagt – maar waar   consumenten niet verwachten echt bont aan te treffen. Bont in kledingaccessoires is tegenwoordig heel betaalbaar. Zo probeert de bontindustrie, geholpen door bovengenoemde kledingbedrijven, consumenten te verleiden tot het kopen van bont en zo een verhoogde vraag te creëren.  De Scapa filiaalhoudster, die duidelijk niet happy was met de actievoerders voor haar winkel, kwam naar buiten om met ons te praten.  Maar zolang Scapa weigert een bontvrij beleid in te voeren, zullen we ook bij dit filiaal acties voeren.
In de collecties bij Escada en Mody Mary werd enorm veel bont aangetroffen: variërend van hele bontjasjes tot bontbodywarmers. 

Escada is het mikpunt van een nieuwe, internationale anti-bontcampagne waarbij dierenrechtenorganisaties in verschillende Europese landen actie voeren tegen hun pro-bontbeleid. De schijnbaar stoïcijnse verkoopsters van Escada hoorden een uur lang alle misselijkmakende feiten over de electrocutie, het vergassen en doodtrappen van dieren in de bontindustrie aan … Een aantal klanten lieten daarop Escada links liggen!

Schuin tegenover Escada ligt de winkel Mody Mary, voor deze gelegenheid omgedoopt tot Bloody Mary. Etalages en rekken vol met bont. Misselijkmakend. De eigenaars van deze winkel zijn bijzonder ongevoelig voor dierenleed, zij kennen geen mededogen met gepijnigde pelsdieren. Geld primeert, onverschilligheid is troef bij Bloody Mary. Zij nipten rustig aan een glaasje wijn met als uitzicht de beelden van gevilde pelsdieren.
De meeste bontaccessoires komen tegenwoordig (goedkoop) vanuit China waar pelsdieren zoals vossen, nertsen, wasbeerhonden, honden, katten en konijnen op een weerzinwekkende en zeer dieronvriendelijke manier worden gehuisvest, vervoerd en pijnlijk afgemaakt. Sommige dieren zijn nog bij bewustzijn wanneer ze worden gevild!

Schokkende beelden van de Chinese bontindustrie kan men  hier bekijken.

De Bontvrije Bedrijvencampagne van Bite Back is succesvol. Eerder gingen o.a. de modeketens Street One, McGregor en Gaastra internationaal bontvrij na Bite Back acties. Dierenrechtenorganisatie Bite Back voert zowel in Nederland als België actie voor de rechten van dieren.