Succesvolle plantaardige melkproeverij
Een jaarlijkse traditie binnen Bite Back is de plantaardige melk proeverij, waarbij we voorbijgangers gratis laten kennismaken met een diervriendelijk alternatief voor zuivel. Er bestaan helaas nog veel aannames over deze producten: dat ze niet lekker zouden zijn, ongezond zijn of onbetaalbaar. Tijdens de proeverij merken we juist dat veel mensen positief verrast zijn over de smaak en toegankelijkheid van plantaardige melk.

Daarnaast biedt de proeverij een waardevolle gelegenheid om in gesprek te gaan over de zuivelindustrie. Veel voorbijgangers reageren geschokt wanneer zij horen hoeveel kalfjes slachtoffer worden van deze industrie: zij worden kort na de geboorte van hun moeder gescheiden en vaak al op jonge leeftijd naar de slacht gestuurd. Ook koeien worden doorgaans veel jonger geslacht dan hun natuurlijke levensverwachting. Door deze gesprekken ontstaat meer bewustwording over het structurele dierenleed binnen de zuivelsector.

De melkproeverij blijkt daarmee niet alleen een laagdrempelige manier om plantaardige alternatieven te promoten, maar ook een krachtig middel om maatschappelijke bewustwording te vergroten. Dit jaar stonden we in Amersfoort en kregen we hulp van verschillende vrijwilligers die ons hielpen met het schenken van plantaardige melk en het in gesprek gaan met voorbijgangers.

Plantaardige nieuwsbrief

Binnen de uitgemolken campagne bestond in het verleden een systeem waarbij geïnteresseerden zich konden inschrijven voor een wekelijkse nieuwsbrief met tips en recepten voor plantaardige zuivel alternatieven. Dit concept hebben wij opnieuw ontworpen, in samenwerking met een vegan kok, met de intentie om dit in de toekomst te publiceren.

De nieuwsbrief richt zich op mensen die meer willen leren over de impact van zuivel op dieren, milieu en gezondheid, en die tegelijkertijd praktische handvatten zoeken om hun eetpatroon te verduurzamen. Iedere editie staat een veelgebruikt ingrediënt centraal, aangevuld met toegankelijke recepten en achtergrondinformatie. De nieuwsbrief hopen we dit jaar te lanceren!

Protestactie: Floating Farm

Op de jaarlijkse Wereldmelkdag (1 juni) organiseert de Partij voor de Dieren een protestactie tegen de Floating Farm in Rotterdam. Dit bedrijf presenteert zichzelf al jaren als diervriendelijk en duurzaam, doordat koeien worden gehouden op een drijvende stal in de haven. In de praktijk blijkt echter dat de dieren nog minder bewegingsruimte hebben dan in reguliere stallen. Daarnaast worden in de naastgelegen winkel kalfsvleesproducten verkocht.

Deze communicatie richting consumenten is misleidend en wekt de indruk dat zuivelconsumptie mogelijk is zonder dierenleed, terwijl de zuivelindustrie structureel gepaard gaat met exploitatie en lijden. Wij zijn door de Partij voor de Dieren uitgenodigd om deel te nemen aan dit protest. Door gezamenlijk op te trekken, wordt de stem voor dieren versterkt en bereikt de boodschap een breder publiek.

Uitgemolken stencils

Mede dankzij onze donateurs kregen wij de mogelijkheid om twee stencils te ontwerpen die de Uitgemolken-campagne opnieuw zichtbaar maken in de publieke ruimte. Tijdens het ontwerpproces hebben we verschillende concepten verkend en uitgewerkt. Uiteindelijk kozen we voor een ontwerp dat direct duidelijk maakt waar wij als organisatie voor staan en dat visueel sterk opvalt.

Door deze stencils kunnen wij, waar we ook actievoeren, onze boodschap letterlijk laten “doorwerken” in de openbare ruimte. Dit vergroot de herkenbaarheid van de campagne en versterkt de zichtbaarheid van onze missie.

Advocaat van de Zuivel

Helaas zijn er nog steeds veel organisaties en personen die bijdragen aan het in stand houden van de misstanden binnen de zuivelindustrie. Zij verdedigen de sector actief, presenteren meer diergebruik als “innovatie” of helpen de industrie aan een groener imago dan gerechtvaardigd is. Deze partijen functioneren feitelijk als “advocaat van de zuivelindustrie”.

Jaarlijks brengen wij in kaart welke organisaties of personen op hun eigen manier bijdragen aan het voortbestaan van dit systeem. Op basis van tips uit onze achterban en eigen onderzoek selecteren wij vijf kandidaten die volgens ons extra aandacht verdienen.

Dit jaar kreeg de uitreiking van de “Advocaat van de Zuivel”-prijs een bijzondere wending: er was sprake van een gedeelde overwinning. Zowel Kalverliefde als het Beter Leven-keurmerk kwamen als winnaars uit de selectie. Om meer inzicht te krijgen in hun standpunten hebben wij beide partijen benaderd voor een gesprek. Het Beter Leven-keurmerk liet weten geen interesse te hebben in een gesprek. Op onze pogingen om contact te leggen met Kalverliefde is tot op heden nog geen reactie ontvangen.

Horeca- en bibliotheek meldpunt

Veel mensen herkennen de frustratie: een café of restaurant biedt geen plantaardig alternatief voor koemelk aan, of rekent hier een meerprijs voor. Vanuit de campagne hebben wij horecazaken actief benaderd om hen te informeren over de voordelen van het aanbieden van plantaardige melk. Deze alternatieven zijn niet alleen diervriendelijker, maar vaak ook milieuvriendelijker en toegankelijker voor een bredere doelgroep.

Via een online meldformulier konden bezoekers eenvoudig zaken aandragen die nog geen plantaardig aanbod hadden. Deze ondernemingen ontvingen vervolgens een verzoek om hun assortiment aan te passen en geen meerprijs te hanteren.

Daarnaast hebben wij verkend of bibliotheken met een horecavoorziening ook betrokken kunnen worden bij deze aanpak. Bibliotheken hebben een publieke en maatschappelijke functie en streven naar toegankelijkheid en toekomstgerichtheid. Dit biedt kansen om versneld stappen te zetten richting een plantaardig aanbod. De verdere uitwerking hiervan is nog in ontwikkeling en krijgt in een later stadium vervolg.

Afgelopen zaterdag stond onze Uitgemolken stand in Nijmegen, waar weer tal van voorbijgangers voorzien werden van flyers over de zuivelindustrie.

Om ook een alternatief te bieden, konden mensen gratis plantaardige melk proeven. Het was fijn om te zien dat de meeste mensen dit erg lekker vonden!

We hebben veel goede gesprekken kunnen voeren en zien het dan ook als een zeer geslaagde dag voor de dieren.

Zien we jou ook de volgende keer?

Afgelopen zaterdag waren we aanwezig in Zwolle om het winkelend publiek te informeren over het leed achter de zuivelindustrie. Én natuurlijk om diezelfde voorbijgangers kennis te laten maken met heerlijke plantaardige melk!

Met een toffe groep zijn we urenlang gesprekken aangegaan, waarbij we veel positieve reacties mochten ontvangen. Er is nog een lange weg te gaan, maar het is fijn te zien dat men steeds meer open staat voor diervriendelijke alternatieven op melk.

We komen dan ook snel weer terug. Hopelijk ben jij er dan ook bij!

Heb je zin om mee te doen? Meld je dan aan als activist .
Wil je meehelpen? Meld je dan aan al vrijwilliger .
Ga je liever niet de straat op maar wil je wel helpen? Overweeg dan een donatie te doen.

Na contact met Bite Back zal ook bij Seventy-Seven in Middelburg (met ingang van het nieuwe menu over 2 weken) de meerprijs voor plantaardige melk van het menu verdwijnen.

Steeds meer gelegenheden kiezen hiervoor, waardoor het kiezen voor plantaardige melk (beter voor dier en milieu) steeds aantrekkelijker begint te worden. Een supermooie ontwikkeling!

Wist je dat Seventy-Seven ook een mooi aanbod aan veganistische gerechten heeft?

Heb je een restaurant gezien dat nog een meerprijs rekent of helemaal geen plantaardige melk heeft? Laat het ons dan weten via Click here.

Nadat we eerder al konden meedelen dat de grootste bibliotheek van Nederland (OBA - Oosterdok) de meerprijs voor plantaardige melk zou weghalen, kunnen we nu meedelen dat alle 28 locaties van de OBA deze meerprijs per 1 november schrappen.

Dit is goed nieuws, want daardoor worden plantaardige alternatieven voor melk in deze locaties beter bereikbaar/aantrekkelijker voor bezoekers om te proberen. Een mooie stap dus!

We hopen dat andere bedrijven en instanties deze stap volgen.

Heb jij nog een plek gezien waar je meer moet betalen voor plantaardige melk? Geef het aan ons door via deze pagina.
Wil je ons werk steunen? Dan kan dat via deze link .

Op deze dierendag kunnen we een mooi nieuwtje meedelen!

Vanuit onze Uitgemolken campagne zijn we sinds kort bezig om locaties te contacteren die een meerprijs rekenen voor plantaardige melk (voor bijvoorbeeld koffie).

Na contact met Bite Back heeft de OBA Oosterdok (de grootste bibliotheek van Nederland) besloten deze meerprijs af te schaffen. Dat maakt het kiezen voor plantaardige alternatieven meteen een stuk aantrekkelijker!

We zijn dan ook erg blij met deze keuze, en hopen dat andere locaties die nog een meerprijs rekenen snel volgen.

Heb jij horeca gespot waar nog geen of duurdere plantaardige melkvarianten op het menu staan? Laat het ons weten via deze link.
Wil je ons werk steunen? Dan kan dat via hier.

Fijne dierendag gewenst!

Afgelopen zondag waren ook wij aanwezig bij de eerste echte Vegan Kaasmarkt in Utrecht, georganiseerd door de fantastische mensen van Animal Save Nederland en de Nederlandse Vereniging voor Veganisme .

Het was een prachtige dag, waarbij we veel nieuwe contacten hebben gelegd en tal van bezoekers konden informeren over ons werk. Meer specifiek nog over onze Uitgemolken campagne: deze campagne richt zich op het leed in (en de nadelen van) de melkvee-industrie.

Wist je bijvoorbeeld dat bijna 60% van de koemelk in Nederland bedoelt is voor de kaasproductie? In 2020 was dat 8,3 miljard liter melk! Daarvan is 947 miljoen kilo kaas gemaakt...

We hebben nog een lange weg te gaan. Juist daarom zijn dit soort initiatieven belangrijk: om te laten zien dat het ook anders kan!

Wat ons betreft was deze dag zeker voor herhaling vatbaar.

Naar aanleiding van een klacht van Bite Back heeft de Reclame Code Commissie (RCC) geoordeeld dat de verpakking van Kalverliefde onduidelijke voedselinformatie bevat die in strijd is met EU-wetgeving en de Nederlandse Reclame Code. Bite Back is blij dat de RCC heeft bevestigd dat er meer transparantie nodig is en dat de suggestie dat kalveren hun hele kalverperiode bij de moederkoe kunnen blijven niet mag worden gewekt op de verpakking.

Kalverliefde

Op de melkverpakking van het merk Kalverliefde staat dat hun kalfjes langer bij de moederkoe mogen blijven. De RCC geeft in haar conclusies aan: ‘’.. bij de consument [kan] gemakkelijk de onjuiste indruk ontstaan dat de kalveren gedurende de hele groeiperiode of de hele kalverperiode bij de koe blijven”. Alex Romijn, voorzitter van Stichting Bite Back: “Het belangrijkste punt van onze klacht was de suggestie op de verpakking dat het kalf na geboorte de hele natuurlijke kalfperiode bij zijn moeder mag blijven. In de praktijk is dit maar 3 maanden, veel korter dan in de natuur. Consumenten worden dus op het verkeerde been gezet. Dat dit nu verduidelijkt moet worden, juichen we toe.” 

Subjectief of misleidend

Stichting Bite Back maakte ook bezwaar tegen de teksten van Kalverliefde over ‘blije en gelukkige kalfjes’. Er is namelijk geen bewijs dat de kalveren echt gelukkig zijn in deze omstandigheden. De RCC oordeelde dat uitspraken zoals ‘Bij Kalverliefde houden we net zoveel van onze kalfjes als de mamakoe zelf’ en ‘blije en gelukkige kalfjes’ subjectief zijn en dat de consument voldoende zou snappen dat dit de mening van de adverteerder is. Alex Romijn: “We hopen net als de RCC dat de consument dit ‘sprookje’ doorziet, maar we zijn bang dat veel consumenten er in trappen. “  

Plantaardige zuivel beste voor dierenwelzijn

Volgens Bite Back bestaat er geen diervriendelijke manier om dieren te houden voor de productie van melk. Koeien en kalfjes lijden onder het handelen van de industrie. En het is ethisch niet correct dieren tot vee te maken voor menselijke behoeften. Alex Romijn: “Mensen worden zich steeds bewuster van het dierenleed achter de zuivelindustrie. Daardoor ontstaan nieuwe producten en merken zoals Kalverliefde. Consumenten denken dat ze goed bezig zijn door die producten te kopen. Helaas verandert er daardoor voor de dieren (te) weinig.”  Wil je zeker weten dat het dierenwelzijn gewaarborgd is? Dan is de enige optie te kiezen voor plantaardige zuivel en de hele dierlijke zuivelindustrie links te laten liggen.

Vanaf begin oktober dit jaar ligt Kalverliefde-melk in de schappen van Albert Heijn: een nieuwe biologische zuivellijn waarbij de koe en het kalf drie maanden bij elkaar blijven. Zo worden kalfjes groot en sterk dankzij de melk en liefde van de moederkoe. Kalverliefde, het klinkt zo mooi. Maar dierenrechtenorganisatie Bite Back vindt er niets moois aan. En daarom dient zij een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Kalverliefde
Niet veel mensen staan erbij stil, maar om melk te kunnen geven moet een koe ieder jaar een kalfje krijgen. Pasgeboren kalfjes worden enkele uren na hun geboorte weggehaald bij hun moeder en alleen in een kalverbox gezet, waar ze kunstmelk te drinken krijgen. De echte melk gaat naar de consument. Kalverliefde claimt ‘net zoveel van hun kalfjes te houden als de mamakoe zelf’ en daarom mogen de kalveren bij Kalverliefde na hun geboorte lekker bij hun moeder blijven. ‘Want niemand kan zo goed voor het kalfje zorgen als de koe zelf’. Volgens Bite Back is het een misleidende uitspraak, want die suggereert dat Kalverliefde hun dieren nooit iets zou aandoen wat de moederkoe zelf ook niet zou doen.

Zuivelindustrie is niet diervriendelijk
Volgens Bite Back bestaat er geen diervriendelijke manier om dieren te houden voor de productie van melk. Alex Romijn van Bite Back: “De uitspraak net zoveel van de kalfjes te houden als hun moeder, is een absurde uitspraak. Vroeg of laat gaan al deze dieren naar de slacht, ook die van Kalverliefde. Dat zou een moederkoe toch nooit wensen voor haar kalf? Natuurlijk is drie maanden langer dan gebruikelijk in de zuivelindustrie, maar veel korter dan de twaalf maanden die kalf en moeder in de natuur bij elkaar blijven.”

Blije en gelukkige kalfjes?
Bite Back is tegen de zuivelindustrie in geheel. “Want je ziet maar weer dat ook dit ‘diervriendelijke alternatief’ de consument misleidt en niet het hele verhaal vertelt, zoals de grotere melkveebedrijven dit ook geregeld doen. Kalverliefde suggereert ‘blije en gelukkige kalfjes’ te hebben, maar hoe weten ze voor 100% zeker dat hun dieren gelukkig zijn als ze na drie maanden al bij hun moeder worden weggehaald? Wat er na die periode gebeurt met deze jonge dieren, bijvoorbeeld waar de stierkalfjes heen gaan, is geen onderdeel van hun communicatie. De consument wordt op het verkeerde been gezet”, aldus Alex Romijn.

Klacht bij de Reclame Code Commissie
Door de uitingen van Kalverliefde op hun website en de verpakkingen vindt Bite Back dat de consument niet van voldoende informatie wordt voorzien en zelfs misleid wordt. Men denkt er goed aan te doen om Kalverliefde-melk te kopen, maar het tegendeel blijkt waar: “De kalfjes van Kalverliefde is hetzelfde lot beschoren als alle andere kalfjes in de zuivelindustrie. Alleen duurt het bij Kalverliefde net wat langer. Als de bewuste consument wil kiezen voor diervriendelijke zuivel, is er maar één optie en dat is plantaardige zuivel.” Bite Back heeft bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend en hoopt dat de website, reclame-uitingen en verpakkingen van Kalverliefde moeten worden aangepast, zodat de consument daarop betrouwbare informatie kan vinden over hun liefde voor kalveren.

De eerste ‘Advocaat van de Zuivel’ prijs is gewonnen door het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) met hun campagne “boeren houden van koeien”. Met een derde van de stemmen werden ze de overduidelijke winnaar.

Met een delegatie van Bite Back togen we woensdag 1 juni (wereldmelkdag) met een award, een taart, spandoeken én een krijtspuitsjabloon naar Utrecht om deze eerste Advocaat van de Zuivel prijs uit te reiken. Via een mailtje had het NAJK laten weten dat ze de deur niet zouden opendoen om de prijs in ontvangst te nemen. Groot was de verrassing dan ook dat na twee keer aanbellen de directeur besloot toch de deur te openen. Niet om in gesprek te gaan, ook niet om de taart aan te nemen, maar wel om de award in ontvangst te nemen. Na een kort gesprek vertrokken we mét de taart.

Gelukkig stond er honderd meter verderop een bankje waar we toen zelf heerlijk hebben genoten van deze taart én waar we de omgeving hebben laten weten dat we langs geweest zijn. De buurt weet nu dankzij het krijtspuitsjabloon dat de Advocaat van de Zuivel daar ergens in de buurt woont!

Toen we bijna uitgegeten waren kwam de directeur van het NAJK nog even langs. Hij was een frisse neus gaan halen; de prijsuitreiking had hem toch wel iets gedaan. Erg sportief vonden we het dat hij toen toch nog even met ons in gesprek wilde gaan. Zo hebben we nog een aantal dingen kunnen vertellen over het waarom van deze prijs én waarom het NAJK deze gewonnen had. Al met al toch een geslaagde prijsuitreiking!