Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt wint de allereerste ‘Advocaat van de Zuivel’

Bericht van 01-06-2022

Utrecht, 1 juni 2022 – Vandaag is het Wereldmelkdag. Op deze dag wordt zuivel door de zuivelindustrie in het zonnetje gezet als onderdeel van een gezond dieet. Maar volgens dierenrechtenorganisatie Bite Back zit er een duistere schaduwkant aan deze industrie; een kant die men liever niet aan de buitenwereld wil laten zien. Namelijk het enorme dierenleed dat schuilgaat achter een glas melk of een pak vla. Daarom reikt Bite Back op 1 juni de allereerste ‘Advocaat van de Zuivel’ prijs uit aan een verdediger van de zuivelindustrie die het niet zo nauw neemt met dierenwelzijn en het milieu.

Advocaat van de Zuivel

Consumenten worden door de zuivelindustrie op het verkeerde been gezet met misleidende commercials en campagnes over het welzijn van dieren en hun bijdrage aan een beter milieu. Daarom heeft Bite Back Wereldmelkdag op 1 juni uitgekozen om de ‘Advocaat van de Zuivel’ prijs uit te reiken aan een bedrijf, organisatie of persoon die pretendeert dierenwelzijn hoog in het vaandel te hebben. Sabina Jousma, campagnecoördinator van Bite Back: “We hadden zes genomineerden waarvan wij vinden dat ze deze titel verdienen en waarop de hele maand mei is gestemd.”

Winnaar 2022

De genomineerden waren FrieslandCampina, Ireen Wüst (het gezicht van Goatfully), Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, Floating Farm, Topcalf en Natuurmonumenten. Deze genomineerden melken de dieren uit en dragen ieder op hun eigen manier bij aan het leed dat de zuivelindustrie veroorzaakt. Jousma: “Mensen konden stemmen tot 24 mei en dat hebben ze massaal gedaan! We hebben de stemmen inmiddels geteld en het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) is de winnaar van de eerste ‘Advocaat van de Zuivel’ prijs.” 

NJAK terechte winnaar

In hun commercial met frisse jonge boeren en hun koeien willen zij laten zien dat het met dierenwelzijn prima is gesteld in hun stallen en dat ze van koeien houden. Maar niets is minder waar, volgens Jousma: “Kalfjes worden direct na de geboorte bij hun moeder weggehaald. Door de abrupte scheiding ervaren zowel moederkoe als kalf stress en angst, ze roepen vaak nog dagen naar elkaar. Veel van deze jonge kalfjes worden dagenlang op transport gezet naar het buitenland zonder eten en drinken, om daar op afschuwelijke wijze geslacht te worden.” Behalve het extreme dierenleed heeft de zuivelindustrie, waarin naast koeien ook geiten en schapen worden gebruikt, wereldwijd ook een enorme impact op het milieu en is de kans op de uitbraak van (nieuwe) zoönosen groot. “Wij vinden daarom dat het NAJK een terechte winnaar is van onze prijs!”

Prijsuitreiking door Plantbased Dennis

Op Wereldmelkdag brengt het team van Bite Back samen met Plantbased Dennis een bezoekje aan het NAJK. Jousma: “Dennis is een diehard vegan foodie met een passie voor duurzaamheid en rechtvaardigheid èn heel veel liefde voor dieren. Hij heeft ruim 23.000 volgers op Instagram, die hij inspireert om ook te kiezen voor een plantaardige, gezonde en duurzame leefstijl. Hij zal het NAJK hun welverdiende prijs overhandigen.” Deze prijs bestaat uit een mooi plexiglas beeld van de Advocaat van de Zuivel en een overheerlijke taart. Volledig vegan natuurlijk. “Zo willen wij laten zien dat er geen dieren hoeven te lijden voor een lekker stukje taart”, zegt Jousma.